Przeczytałem… Książka Nowoczesne nauczanie Geoffa Petty’ego
Podczas treningów i szkoleń, które prowadzę, zwłaszcza tych kształcących i rozwijających umiejętności trenerskie, często jestem pytany o to, co warto przeczytać, aby być lepszym trenerem, aby poznać tajniki tego zawodu. I mówię wtedy: szukajcie wiedzy w trzech kierunkach. Ważne, abyście dużo umieli z dziedziny komunikacji interpersonalnej, budowania atmosfery w grupie, „zarządzania” audytorium. Tu warto sięgnąć po klasycznego już Cialdiniego czy wschodzącą (w Polsce) gwiazdę – Pantalona. Po drugie, rozwijajcie swoje umiejętności i techniki związane z samym prowadzeniem zajęć. I tu polecam książki autorstwa (lub współautorstwa) Marioli Łaguny. Można się z nich – w systematyczny i uporządkowany sposób – dowiedzieć, jak przygotować się i przeprowadzić zarówno samo szkolenie, jak i cały proces edukacyjno-rozwojowy.
Po trzecie – myślcie szeroko. Nie skupiajcie się tylko na szkoleniach i treningach dla dorosłych. Podpatrujcie również to, co dzieje się w dziedzinie nauczania dzieci i młodzieży. Ułatwi to Wam właśnie książka Geoffa Petty’ego Nowoczesne nauczanie. To obszerna, bardzo rzetelna pozycja o nauczaniu, uczeniu się, przekazywaniu wiedzy oraz dbaniu o to, żeby pozostawała ona w głowach uczniów i wpływała na ich postawy i zachowania.
Sporo jest tu o dzieciach i nauczycielach. I słusznie! Przecież nowoczesne nauczanie dorosłych, szkolenia i treningi zawodowe wyrosły właśnie ze „zwykłego” szkolnictwa. Aby zrozumieć to, co dzieje się podczas nowoczesnego warsztatu, treningu, np. handlowców czy informatyków, warto poświęcić trochę czasu i „cofnąć się”, porozważać, jak to jest z tą „skorupką, która za młodu nasiąknie…”
Autor nie pomija zresztą całkowicie tematyki nauczania dorosłych. Czytelnik znajdzie w książce liczne odniesienia, wskazówki, podkreślenia analogii pomiędzy uczeniem dzieci i dorosłych. Moim zdaniem dla trenerów, szkoleniowców, specjalistów ds. zarządzania zasobami ludzkimi – jest to lektura obowiązkowa.
Geoff Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010.
Dodaj komentarz